B Tecensiok

www.broadcastingcable.com

Ex-Reporters Challenge WTVT License

By John Eggerton -- Broadcasting & Cable, 1/3/2005 12:12:00 PM

Two former Fox journalists are taking the fight against their one-time TV-station
employer to the Federal Communications Commission.

Investigative reporters Jane Akre and husband Steve Wilson are filing a challenge
to the station license of Fox-owned WTVT-TV Tampa, Fla., charging that the
station "deliberately broadcast false and distorted news reports."

They also charge that the station failed to properly keep viewer complaints and
comments on file, saying no trace of the dispute over the hormone story was found
in station files.

Monday was the deadline for filing license challenges to stations in Florida.

Saying the station had received the petition and was preparing its response to the
FCC, WTVT VP and GM Bob Linger said: "l expect to be vindicated by the FCC
as we have been by the courts. We are committed to fair and balanced reporting."

Saying the station had received the petition and was preparing its response to the
FCC, WTVT VP and GM Bob Linger added: "l expect to be vindicated by the FCC
as we have been by the courts. We are committed to fair and balanced reporting."

In February 2003, a Florida District Court of Appeal overturned a 1998 $425,000
jury award to the couple. They had claimed WTVT fired them after they refused to
allow their investigation of cattle growth hormone BGH to be distorted under
pressure from station executives and drug manufacturer Monsanto. At the time,
they pledged to take their case to the FCC.

Wilson and Akre claimed that after promoting them as hard-hitting investigative
reporters, the station fired them for refusing to include misleading information on a
story that said Florida dairy cows were being fed a potentially dangerous hormone.

Monsanto and Fox denied the charges and Fox countered that Wilson and Akre
were uncooperative employees, were committed to an unfair piece, and refused
suggestions that would have improved the piece.

The lower court had concluded the report that ultimately aired was distorted, but
the appeals court said the FCC's news-distortion policy was not in the necessary
form of a law or regulation, and that, alternately, the couple had failed to make a
claim under federal whistle-blower protections.

"Although Fox has always denied it ever ordered deliberate distortions, the
[1998]jury found the reports at the heart of the dispute were “false, distorted, or
slanted,” the couple said Monday in filing their FCC complaint.

"While the appellate court ruling that reversed the jury called the journalists’ suit
“without merit from its inception,” the couple said Monday, "that finding was based
solely upon the court’s finding on the threshold issue that the Whistleblower law
did not apply in this particular case. No court has ever disputed the jury’s
conclusions about the news reports themselves.

"The public expects the FCC to exercise its authority on complaints of indecency
on the public airwaves and it has in cases like Janet Jackson and here locally with
Bubba The Love Sponge," said Akre and Wilson of their complaint. "Certainly no



less important is the public’s expectation that the airwaves they own will not be
used to lie and mislead them on issues of public importance."

The Reporters Committee for Freedom of the Press was keeping its distance from
the petition.

"We are not in the business of trying to get TV stations in trouble with the
government," said Lucy Dalglish, Reporters' Committee executive director.

"The First Amendment right belongs to the TV station. If the station does not want
to publish a story, it has the right to not broadcast the story. The reporter also has
the absolute right to disassociate themselves from something they don't agree
with."

Besides, says Dalglish, "we have a long and rich history of not getting involved
with personal disputes.”

<<< Back | Print

© 2005, Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All Rights Reserved.



=

(1BQ)

<O

Jan 4, 2005

Ex-WTVT Reporters Take Case To FCC

By WALT BELCHER
wbelcher@tampatrib.com

TAMPA - Two former WTVT, Channel 13, reporters filed a petition Monday with the Federal
Communications Commission to deny renewal of the station's license for * " intentionally
airing false and distorted news reports" in 1997.

Jane Akre and Steve Wilson, who worked for Channel 13 from 1996 to 1997, say the station
violated the public trust by ordering them to put a favorable slant on news reports they were
preparing about a growth hormone given to dairy cattle in Florida.

The married couple, who now live in Jacksonville, say Fox-owned WTVT feared a lawsuit from
hormone maker Monsanto because their reports would have raised questions about health
hazards.

The couple say they refused to alter the story and were fired. The station eventually aired a
growth hormone story the couple say contained " " lies and distortions."

They have been in a legal battle with WTVT ever since.

" *We had to wait until now to challenge because licenses only come up for renewal every
eight years," Akre said.

" "The FCC has said that rigging or slanting the news is a most heinous act against the public
interest," Wilson said. " " If the FCC is concerned about obscenity, there is nothing more
obscene than lying to the public.”

WTVT officials deny the charges and are preparing an answer to the petition, said Channel 13
Vice President and General Manager Robert Linger.

Linger called the petition * “an attempt to re-litigate something that has already been tried in
court.”

The couple filed a civil lawsuit in 1997 against WTVT, claiming they were wrongfully fired over
the story. The station said they were fired because of insubordination.

In August 2000, a jury awarded Akre $425,000, saying the station retaliated against her for
threatening to blow the whistle. The jury said Wilson, who now is a reporter for a Detroit TV
station, had not been wronged.

In 2003, a state appeals court overturned the jury award, saying Akre failed to show WTVT
had violated any state laws. Wilson contends that, in effect, the court found that it's not
against the law to distort the news. It is a violation of FCC rules, he says. = " We're not
re-trying the case. ... We have a duty to bring Fox's misconduct to the FCC, which promised
to protect the public interest.”

The station has 30 days to respond, and an FCC investigation could last months, an FCC
spokesman said.



Reporter Walt Belcher can be reached at (813) 259-7654.

This story can be found at: http://tampatrib.com/floridametronews/MGBN835NJ3E.html

® Go Back To The Story







